Acostan kylmähuoltopalvelut pitävät Aurora Botnian kylmäjärjestelmät huippukunnossa
Maailman pohjoisin varustamo Wasaline kuljettaa päivittäin sekä matkustaja- että rahtiliikennettä Suomen ja Ruotsin välillä Vaasa-Uumaja-reitillä. Wasalinen moderni, mahdollisimman ympäristöystävälliseksi suunniteltu hybridilaiva Aurora Botnia valmistui vuonna 2021.
Viime vuonna Wasaline ja Acosta allekirjoittivat Aurora Botnialle huoltosopimuksen. Huoltosopimukseen kuuluvat kaikkien aluksen kylmäjärjestelmien ja -laitteiden säännöllinen ylläpito, huolto ja lakisääteiset tarkastukset, kuten vuototarkastukset. Sopimuksen piiriin kuuluu kaikkiaan neljä eri järjestelmää, joista suurin sisältää 135 kiloa kylmäainetta.
Wasalinen teknisen päällikön Robert Westin mukaan kylmäjärjestelmien huoltopalvelujen tarjoajaa kartoittaessa Wasalinelle oli tärkeää, että huollon suorittajilla on kattavat kylmäasentajan pätevyydet, ja että välimatka palveluntarjoajaan ei ole liian pitkä.
– Kun vuototarkastuksia koskeva lakimuutos astui voimaan, meidän oli etsittävä järjestelmillemme valtuutettu tarkastaja. Halusimme, että yhteistyökumppani on läheltä ja saatavilla myös lyhyellä varoitusajalla. Ruotsista emme löytäneet sopivaa kumppania, joten valintamme kohdistui lopulta Acostaan, joka täyttää palveluntarjoajalle asettamamme vaatimukset.
Aurora Botnialla tarkastettavia ja huollettavia kylmälaitteita ovat muun muassa ilmastointi, kylmiöt ja- ja pakastehuoneet, baarin ja ravintoloiden kylmäkoneet sekä aluksen lämmöntalteenottojärjestelmä.
Acosta suorittaa Aurora Botnialle määräaikaishuollon kahdesti vuodessa, keväällä ja syksyllä. Acosta palvelee myös päivystysluonteisesti ja lähettää alukselle asentajia ongelmatilanteissa, kuten esimerkiksi pakastimen kylmäelementin rikkoutuessa. Tarvittaessa huoltoja suoritetaan myös Ruotsin puolella. Acostalla huolloista vastaa pääasiallisesti kaksi asentajaa.
– Laivalla työskentely on erilaista kuin maissa työskentely. Kylmäjärjestelmämme ovat nimenomaan aluksille suunniteltuja erikoisjärjestelmiä, minkä lisäksi tilaa on laivalla rajoitetusti. Halusimme, että huoltomme suoritetaan nimettyjen henkilöiden toimesta – kun samat asentajat tekevät kaikki huollot, heille muodostuu hyvä käsitys järjestelmien toiminnasta, eikä heitä tarvitse perehdyttää joka kerta. Tämä säästää meiltä aikaa ja vaivaa, West toteaa.
West on tyytyväinen Acostan palvelun laatuun ja työn sujumiseen. Erityiskiitosta Acosta saa siitä, että henkilöstö on helposti tavoitettavissa ja palvelua aina saatavilla.
Sekä laiva että järjestelmät ovat niin uusia, että suurempia ongelmia tai huoltotarpeita ei ole vielä ilmennyt. Acostan palvelun ansiosta Wasaline voi olla varma siitä, että kylmäjärjestelmien ja -laitteiden huollot ja tarkastukset tehdään lakisääteisten vaatimusten mukaisesti.
– EU:n säädökset etenkin ympäristöasioissa muuttuvat ja elävät jatkuvasti, eikä ole välttämättä helppoa pysyä niissä ajan tasalla. Siksi meille on etu, että meillä on osaavia ja päteviä yhteistyökumppaneita, jotka tuntevat voimassa olevat säädökset.
Kuvat: Wasaline