Gå till huvudinnehåll
ctmhhrk3

Acostas kylservice håller Aurora Botnias kylsystem i toppskick

27.9.2024

Wasaline är världens nordligaste rederi, som dagligen transporterar passagerare och frakt mellan Vasa i Finland och Umeå i Sverige. Rederiets moderna hybridfärja, Aurora Botnia, färdigställdes 2021 och är planerad för att vara så miljövänlig som möjligt.

Wasaline och Acosta undertecknade i fjol ett kylserviceavtal för Aurora Botnia. I avtalet ingår regelbundet underhåll, service och lagstadgade kontroller, så som läckagekontroll, av samtliga kylsystem och kylanläggningar ombord. Sammanlagt rör det sig om fyra olika system, varav det största innehåller 135 kilogram köldmedium.

Omfattande kylmontörsbehörighet och närheten till service var de huvudsakliga kriterierna när man sökte någon som kunde sköta kylservicen, förklarar Robert West, teknisk chef på Wasaline.

–  När lagändringen gällande läckagesökningen kom behövde vi se oss om efter en auktoriserad kontrollant. Viktigt för oss var att samarbetspartnern är nära och tillgänglig även med kort varsel. På den svenska sidan fanns ingen lämplig aktör och valet föll slutligen på Acosta, eftersom de uppfyllde våra kriterier på tjänsteleverantör.

Kylanläggningar som besiktas och servas ombord är bland annat luftkonditionering, kyl- och frysrum, kylmaskiner i bar och restauranger, samt värmeåtervinningssystemet ombord.

Flexibelt serviceavtal sparar tid och besvär

Periodservice utförs två gånger i året, på våren och hösten. Acosta har också dejour och rycker ut till färjan vid problemsituationer, exempelvis då ett kylelement i en frys gått sönder. Acostas montörer åker även vid behov med över till svenska sidan. För servicen ansvarar i huvudsak två montörer.

–  Att jobba ombord är annorlunda än på land, det är trångt och komprimerat och vi har specialsystem skräddarsydda för färjan. Vi ville gärna att samma personer sköter servicen, så att de får en bra insikt i hur allt fungerar och inte behöver läras upp varje gång. Det här sparar tid och besvär för oss, konstaterar West.

West är nöjd med kvaliteten på Acostas kylservice och hur arbetet sköts. Han nämner speciellt att de är tillgängliga och lätta att få tag på.

Eftersom både färja och system är så pass nya har man inte haft några större bekymmer eller servicebehov ännu. Med Acostas hjälp kan Wasaline känna sig trygga i att de uppfyller lagkraven gällande underhåll och kontroll av kylsystem och kylanläggningar.

–  EU:s regelverk ändras och lever hela tiden, speciellt vad gäller miljöaspekten, och det kan vara svårt att hänga med och hålla sig uppdaterad om allt. Då är det en fördel att vi har kunniga och kompetenta samarbetspartners som är insatta i vad som gäller.

 

Foton: Wasaline

Tillbaka till "Aktuellt"