Siirry pääsisältöön
sebastian artikkelikuva

Palvelusopimuksen avulla isännöitsijän on helppo parantaa kiinteistön energiatehokkuutta ja välttää kalliit vahingot

20.4.2023
Palvelusopimuksen tekeminen on helppoa – ja ensimmäinen tarkastus on aina ilmainen


Ennaltaehkäisevä huolto on tärkeä osa kiinteistön kunnossapitoa. Tehokkaalla kiinteistönhoidolla voidaan lisätä asumismukavuutta sekä välttää suuria ja kalliita vahinkoja. Acosta auttaa isännöitsijöitä ja taloyhtiöitä siirtymään säännöllisen huollon piiriin tarjoamalla heille mahdollisuuden solmia palvelusopimus.

– Palvelusopimus räätälöidään aina olemassa olevien tarpeiden mukaan. Kaikki talot ovat erilaisia, mutta huollon suhteen koko ja ikä ovat ratkaisevia tekijöitä, toteaa Sebastian Österblad, LVI & Lämpötekniikka Vaasan toimitusjohtaja.

Suuremmat kiinteistöt tarvitsevat yleensä useammin huoltoa, kun taas uudemmat talot pärjäävät usein vähemmällä. Niissä huolto voi puolestaan pitää sisällään suodattimien vaihtamista säännöllisesti. Huoltopalveluun voi kuulua monenlaisia tehtäviä, kuten putkistojen ja ilmanvaihdon tarkastus. Jos havaitaan esimerkiksi putkistovuoto, on tärkeää korjata vika nopeasti laajojen kosteusvaurioiden välttämiseksi.

Palvelusopimuksen tekeminen on hyvin yksinkertaista.

– Isännöitsijä ottaa meihin yhteyttä yleensä sähköpostitse tai puhelimitse. Ensin tarvitsemme tietenkin perustietoja taloyhtiöstä, mikä lämmitysjärjestelmä kiinteistössä on käytössä ja millaista huoltoa siellä on aiemmin tehty.

Sen jälkeen Österblad ja hänen työntekijänsä tarkastavat vielä kohteen ennen räätälöidyn sopimuksen laatimista. Tämä ensimmäinen tarkastus on aina ilmainen.

 
Acosta auttaa isännöitsijöitä ja taloyhtiöitä lisäämään energiatehokkuutta


Säännöllinen huolto voi myös parantaa talon energiatehokkuutta. Monissa rivitaloissa käytetään esimerkiksi edelleen öljyä lämmitysmuotona, vaikka energiatehokkaampiakin vaihtoehtoja löytyy. Varmistamalla kiinteistön lämmitysjärjestelmän asianmukainen toiminta energiankulutusta voidaan vähentää ja siten myös säästää rahaa pitkällä aikavälillä.

– Eräs henkilö otti meihin yhteyttä siitä syystä, että asunnon lämpötila oli hänen mielestään liian korkea. Muilla kerrostalon asukkailla näytti olevan sama ongelma, mutta kukaan ei ollut vuosiin tutkinut asiaa. Lopulta kävi ilmi, että kellarin venttiili oli viallinen, Österblad kertoo.

Vian korjaamisen jälkeen kerrostalon sisälämpötila voitiin laskea 24 asteesta 21 asteeseen.

– Palvelusopimuksen avulla tällaiset viat voidaan havaita paljon varhaisemmassa vaiheessa ja säästää siten paljon rahaa.

Takaisin "Ajankohtaista"-sivulle