Säästä aikaa, rahaa ja ympäristöä solmimalla kylmälaitteen huoltosopimus
Lainsäädännön mukaan kylmälaitteet on tarkastettava ja huollettava vuosittain. Tämä ei itse asiassa koske vain suuria laitteistoja, vaan kaikkia kylmäaineita sisältäviä tuotteita – myös omakotitalojen ilmalämpöpumppuja – joskin viranomaisvalvonnan alaisena ovat pääasiassa suuremmat laitteistot. Tarjoamme asiakkaillemme palvelusopimusmallin, joka automatisoi ja yksinkertaistaa vuosihuoltoa.
– Kylmälaitteiden osalta palvelusopimusmallistamme hyötyvät tällä hetkellä etenkin isommat asiakkaat ja kunnat. Palvelusopimuksen avulla asiakas saa säännöllisyyttä kylmälaitteiden tarkastuksiin ja huoltoon. Asiakkaan ei tarvitse muistaa ottaa meihin yhteyttä vuositarkastuksen lähestyessä, sillä se on jo merkitty kalenteriimme, kertoo Kylmätekniikka Vaasa Oy:n yksikönpäällikkö Roland Westerback.
Palvelusopimusta voidaan aina muokata asiakkaan toiveiden ja tarpeiden mukaan. Ennen palvelusopimuksen solmimista suoritetaan alustava tarkastus, josta tehdään pöytäkirja. Kylmähuoltotyössämme noudatamme Suomen Kylmäliikkeiden Liiton laatimaa valmista pöytäkirjaa ja olemme valtuutettu kylmälaitehuoltaja.
Mikäli laite käyttää yli 50 kg kylmäainetta, tulee huolto yleensä tehdä kahdesti vuodessa. Kylmälaitteen tarkastus- ja huoltotiheys riippuu myös kyseisen kylmäaineen GWP-arvosta (Global Warming Potential).
– Tavoitteenamme on vuoteen 2030 mennessä käyttää vain kylmäaineita, joiden GWP-arvo on 0. Eri asiakkaiden tarpeita tarkasteltaessa aluksi voi siten olla kyseessä ympäristölle haitallisen kylmäaineen korvaaminen toisella aineella, joka ei aiheuta ympäristövaikutuksia. Käytännössä tämä tarkoittaa lähes aina laitteen vaihtoa.
Sen lisäksi, että lainsäädännön mukaan jokaisen tulee pitää hyvää huolta kylmälaitteistaan, on myös muita hyviä syitä toimia ennaltaehkäisevästi.
– Säännöllinen huolto pidentää laitteen käyttöikää. Esimerkiksi puhdistamalla ja vaihtamalla suodattimet säännöllisin väliajoin voidaan välttää myöhemmin ilmeneviä isoja ja kalliita vikoja, Roland toteaa. Pitkällä aikavälillä palvelusopimus säästää siten loppuasiakkaan aikaa ja rahaa.